Imatge del portal amb les millors aplicacions

Barcelona ha entrat de ple a la concepció de ciutat smart, i a partir d'aquesta idea global, està posant les TIC al servei tant de l'administració municipal com a dels ciutadans. L'aplicació d'aquests mètodes està prestant una especial atenció a les tecnologies mòbils.

 

La ciutat impulsa les TIC mòbils als serveis ciutadans

Barcelona ha entrat de ple a la concepció de ciutat smart, i a partir d'aquesta idea global, està posant les TIC al servei tant de l'administració municipal com a dels ciutadans. L'aplicació d'aquests mètodes està prestant una especial atenció a les tecnologies mòbils.

En aquesta línia, per tal de facilitar l'accés a la informació de l'administració, així com a per millorar la vida dels ciutadans i fer-la més fàcil, la ciutat ja té en funcionament un conjunt d'accions, aprofitant l'impuls de la capitalitat mundial del mòbil. Barcelona ha impulsat així de forma decidida l'ús de les tecnologies mòbils per accedir als serveis de ciutat.

Un aspecte fonamental són les aplicacions mòbils. Barcelona és una ciutat moderna i avançada, el futur és digital i la ciutat posa a la disposició dels seus habitants un marc de referència de les apps més útils per gaudir de la ciutat, dels serveis públics digitals i de totes les apps que poden oferir més i millor informació de la ciutat. Es tracta de prop de 40 apps disponibles distribuïdes a les diferents plataformes mòbils amb prop d'1M de descàrregues acumulades.

Aquestes apps es refereixen a diferents temàtiques, utilitzables en àmbits molt útils per al ciutadà: transports (Transit, Bicing, TMB, Onthebus, apparkb...), cultura (BCN Visual, Agenda Cultural, el Grec, Mercè...), serveis (biblioteques, bústia ciutadana, apropdaquí, paisatge urbà, arquitectura...), etc.

D'aquesta forma, el ciutadà o visitant de Barcelona disposa de l'aplicació llançadera BCN al mòbil, que permet accedir directament a tots els serveis per a mòbils de l'Ajuntament de la ciutat: aplicacions natives, que es poden descarregar des del Market; serveis web; SMS, i RSS. Aglutina tots els serveis mòbils de la ciutat (apps, webs mòbils, SMS...).

Així, està en funcionament des del 2011 l'aplicació Bústia Ciutadana, que serveix perquè l'Ajuntament pugui informar de les incidències que s'estiguin produint en qualsevol moment en algun punt de la ciutat. També, a l'octubre es va engegar la gestió i pagament de la zona d'estacionament regulat mitjançant dispositiu mòbil, amb prop de 25.000 descàrregues i amb més de 600 estacionaments diaris.

Un altre aspecte destacat en aquest àmbit és el projecte Identititat Digital al mòbil (app). El sistema idBCN permet a la ciutadania identificar-se des de qualsevol lloc de manera segura amb una identitat digital, que es troba en una app que s'instal·la al seu telèfon mòbil. Es basa en un registre municipal d'identitats digitals mòbils que associa un número de telèfon mòbil a cada ciutadà que sol·liciti disposar d'aquesta nova modalitat d'autentificació digital.

Igualment, s'ha fet una decidida aposta per la tecnologia Barcelona Contactless. És una plataforma que permet accedir a serveis d'informació de proximitat mitjançant tecnologies contactless (NFC i QR). L'usuari obté informació precisa de la ciutat, depenent del moment i el lloc on es troba. Actualment hi ha uns 600 punts d'accés contactless i s'aniran ampliant gradualment. També hi ha Barcelona Contactless a les estacions Bicing, a 37 galeries / museus de la ciutat, i a grans esdeveniments com els mundials de natació o la Mercè, entre d'altres.

D'altra banda, mitjançant Open Data, Barcelona posa a la disposició dels ciutadans i de les empreses dades de l'Ajuntament i de la ciutat de forma oberta per a les seves iniciatives empresarials i socials. En aquests moments hi ha disponibles 278 datasets. Algunes apps que funcionen a Barcelona s'han creat a partir de les dades que s'han posat a disposició del ciutadà.

Amb l'objectiu que els serveis anteriors puguin ser presentats de forma resumida i sistemàtica, s'ha creat el portal apps4bcn, que reuneix una selecció de les millors apps per a la ciutat, que han estat valorades i prioritzades per experts en l'afer. Conté un total de 300 apps, tractades per 150 experts i amb unes 500 valoracions

A més d'aquests serveis que relacionen a la ciutat i el ciutadà a través del mòbil, Barcelona posa a la disposició dels barcelonins un conjunt de serveis electrònics que agiliten i faciliten els tràmits i les consultes entre ciutadans i administració. Alguns exemples són la notificació electrònica, l'impuls de l'eFactura, el portal de tràmits o les carpetes 2.0.

Més informació:

Gestions municipals mitjançant el mòbil

Barcelona: l'aposta d'una ciutat smart city

Barcelona, cap a la smart city

Barcelona: la ruta més 'intel·ligent'

La teleassistència smart arriba a Barcelona

Barcelona aposta per l'autosuficiència energètica

 

Funcionament de la bústia ciutadà

0 Comentaris

Publicitat