Monogràfics · 10 de Novembre de 2016. 13:50h.

Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades

Pacients i familiars han rebut el suport del Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades

 

Prop de 100.000 pacients i de 150.000 familiars han rebut el suport del Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades que impulsa l’Obra Social ”la Caixa”

 

Les persones que al final de les seves vides reben atenció espiritual, aconsegueixen un major alleujament de l’ansietat i el malestar

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prop de 100.000 pacients i de 150.000 familiars han rebut el suport del Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades que impulsa l’Obra Social ”la Caixa”

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Després d’una trajectòria de vuit anys, l’Obra Social ”la Caixa” ha fet créixer el seu Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades amb la intenció d’atendre un nombre més alt de persones que són al final de la seva vida i els seus familiars. Avui s’implementa a 115 hospitals a tot Espanya i a 129 unitats de suport domiciliari, a través de 42 equips d’atenció psicosocial (EAPS) formats per psicòlegs, treballadors socials, infermers, metges, agents pastorals i voluntaris.

Amb aquest programa, emmarcat en l’Estratègia de Cures Pal·liatives del Sistema Nacional de Salut, l’entitat vol completar el model actual d’atenció a persones amb malalties avançades amb la finalitat d’assolir una atenció integral que tingui en compte els aspectes psicosocials: tant el suport social, emocional i espiritual al pacient i als seus familiars, com l’atenció al dol, el suport a professionals de cures pal·liatives i l’acompanyament a càrrec de voluntaris.

Des que es va posar en marxa el 2009, el programa ha atès 98.465 pacients i 143.346 familiars a tot Espanya, amb una acollida i una valoració molt bones per part de pacients, familiars i comunitat mèdica.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A CATALUNYA

34 hospitals i centres sociosanitaris catalans implementen el programa i han estat atesos 19.328 pacients i 27.235 familiars

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Les dimensions que milloren en el pacient són la psicològica, la social i l’espiritual. La primera avaluació científica feta el 2014 conclou que l’atenció psicosocial que ofereix el programa, i que inclou aquestes tres dimensions, respon a les necessitats i millora en un 90 % els símptomes que provoca la malaltia i que perjudiquen l’estat anímic i psicològic dels malalts atesos. L’estudi conclou que el 92 % de les persones que estan malaltes qualifiquen d’excel·lent o molt bona l’atenció rebuda, i prop del 90 % asseguren que han pogut resoldre temes difícils (la major part, de comunicació i de relació amb la família i el seu entorn) gràcies a aquest suport.

foto2cbk.jpg

L’efectivitat de l’atenció espiritual

Tanmateix, la dimensió espiritual es considera un eix central d’atenció. Per això, i per primera vegada des que es va posar en marxa, el Programa de l’Obra Social ”la Caixa” ha impulsat una avaluació del dolor espiritual basada en entrevistes que els professionals fan als pacients. En aquestes converses sorgeixen qüestions de caràcter transcendent, com la necessitat de ser reconegut com a persona; la necessitat de fer una lectura del passat i trobar sentit a l’existència; la necessitat d’alliberar-se de la culpabilitat, de reconciliar-se i sentir-se perdonat; la necessitat d’un més enllà i d’una autèntica esperança; la necessitat d’expressar emocions i vivències religioses, i la necessitat d’estimar i ser estimat.

Les anàlisis fetes mostren que aquestes necessitats essencials milloren de manera significativa en el 94% de les persones ateses després de la intervenció dels EAPS. A més, els resultats mostren que com més alt és el nivell de patiment dels pacients, més gran és l’efectivitat de la intervenció de l’atenció psicosocial. Tot i que es parteix d’una situació més severa, després de la intervenció de l’equip, la millora assoleix els mateixos nivells que en el cas de pacients que partien d’una situació millor.

En abordar les necessitats essencials, les situacions d’ansietat també es redueixen considerablement, i passa més o menys el mateix amb el malestar general derivat del procés evolutiu de la malaltia, ja que millora també l’adaptació al procés de la malaltia.

Un altre punt que cal destacar de l’avaluació del dolor espiritual és que la persona que té creences, siguin de tipus religiós, social, científic, filosòfic o místic, aquestes l’ajuden en la situació de malaltia i presenta una millora addicional en el conjunt de dimensions avaluades. Els professionals dels EAPS ajuden els pacients a recuperar el valor que les seves creences els han proporcionat al llarg de la vida.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

390.000 persones moren anualment a Espanya,
242.000 de les quals es considera que tenen necessitats
d’atenció pal·liativa.

Institut Nacional d’Estadística

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"L'Obra Social "la Caixa" té un compromís amb els ciutadans, de totes les edats i condicions, prioritzant aquells que es troben en situació de vulnerabilitat. I aquest compromís no seria complet si no el féssim extensible als moments de major fragilitat per a una persona. A través d'aquesta iniciativa, volem ajudar les persones amb malalties terminals a afrontar la recta final de la vida", ha afirmat Isidre Fainé, president de la Fundació Bancària ”la Caixa”.

 

0 Comentaris