Publicitat
Monogràfics · 29 de Maig de 2022. 06:07h.

Com es pot millorar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les evidències educatives

D’esquerra a dreta: la directora general adjunta de la Fundació ”la Caixa”, Elisa Durán; la directora de l’EEF, Beccky Francis, i el director corporatiu d’Educació i Màrqueting de la Fundació ”la Caixa”, Xavier Bertolín, en el congrés celebrat a CosmoCaixa.

L’Education Endowment Foundation (EEF) i la Fundació ”la Caixa” coorganitzen, entre el 26 i el 27 de maig, el Global Partners Congress, trobada internacional d’experts per promoure les evidències educatives i incorporar-les a la recuperació educativa postpandèmia.

L’acte, celebrat a CosmoCaixa, reuneix, entre d’altres, membres dels ministeris d’Educació del Regne Unit, Espanya i el Camerun; i també de delegacions de països com Austràlia, Itàlia, Portugal i Alemanya. També hi participen institucions com la UNESCO, Teach for All, 3ie, JPAL, l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OECD) i The Campbell Collaboration.

En la jornada inaugural, el responsable de Síntesi d’Evidències de l’EEF, Jon Kay, i la directora general adjunta de la Fundació ”la Caixa”, Elisa Durán, han presentat l’acte de benvinguda a l’Àgora de CosmoCaixa.

«Per a nosaltres és essencial crear espais en els quals tots els agents de la comunitat educativa puguin intercanviar i cocrear estratègies. Creiem fermament que l’educació és la base del progrés social i del desenvolupament sostenible. Per això, fa anys que impulsem l’enriquiment de l’aprenentatge dels alumnes i també la formació dels professors i dels directors de les escoles. Volem ser agents actius del canvi i participar en el debat sobre el futur de l’educació juntament amb la comunitat educativa», ha assegurat la directora general adjunta de la Fundació ”la Caixa”, Elisa Durán.

En el primer panel del dia hi han intervingut la directora executiva de l’EEF, Becky Francis; la cap de la Unitat d’Educació de l’Organització dels Estats Orientals del Carib, Sisera Simon, i la responsable d’EduCaixa, Maria Espinet, ponents en un plenari titulat «Perspectives de les respostes basades en evidències a la COVID-19». En aquesta sessió s’ha analitzat l‘impacte negatiu de la pandèmia en el món de l’educació: d’una banda, es preveu que revertirà els assoliments de les últimes dues dècades d’igualtat (particularment en l’educació de nenes i dones) i, de l’altra, és possible que gairebé 24 milions d’estudiants abandonin els seus estudis a causa de l’impacte econòmic de la crisi sanitària. Els ponents han ofert diferents visiones sobre com es poden incorporar les evidències en la recuperació educativa.

Al llarg del primer dia de congrés, també hi han participat, entre d’altres, l’exministre d’Educació de Portugal i president d’Iniciativa Educaçao, Nuno Crato, i el director de SUMMA, el Dr. Javier González.

Què són les evidències educatives i com poden millorar la docència

Igual com passa en àmbits com la medicina i la tecnologia, l’educació també està cridada a incorporar les evidències que ofereix la recerca a l’hora de dissenyar, implementar i avaluar els seus mètodes i pràctiques.

La recerca en el camp de l’educació ofereix resultats que provenen de ciències com la pedagogia, la psicologia, la neurologia i la sociologia, entre d’altres. El coneixement que generen permet millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge, i prendre decisions fonamentades en polítiques educatives, tant des de les escoles com des dels governs.

El suport en aquestes evidències educatives per part dels docents, els centres escolars i l’Administració és clau a l’hora de comprendre quines pràctiques i quins sistemes funcionen en educació.

Les evidències educatives poden donar suport a les decisions que es prenen diàriament en els assumptes relacionats amb la gestió dels centres i la relació amb els alumnes: des de les formes més eficients per promoure l’aprenentatge fins als tipus d’organització a les aules que contribueixen a una millor equitat.

Un toolkit acabat de renovar

Per orientar les escoles i els mestres sobre com s’han d’utilitzar les eines d’ensenyament i aprenentatge basades en evidències, EduCaixa posa a la seva disposició una versió traduïda i acabada d’actualitzar del toolkit de l’EEF.

El toolkit és un catàleg accessible d’eines educatives que inclou qüestions com la reducció de les ràtios, la participació dels pares o la conveniència dels deures. Cadascun dels temes apareix resumit en termes del seu impacte mitjà en l’assoliment, la solidesa de l’evidència que els empara i el seu cost. Es tracta d’un recurs viu que s’actualitza periòdicament a mesura que estan disponibles els resultats dels projectes finançats per l’EEF i altres investigacions d’alta qualitat.

L’EEF i EduCaixa, més de quatre anys de col·laboració

«Des de fa més de quatre anys, a EduCaixa impulsem la formació docent i l’educació basada en evidències com un dels nostres eixos principals d’acció. Creiem que la transformació educativa ha de ser liderada per una comunitat que tingui al seu abast les evidències científiques internacionals de més impacte. D’aquesta manera, podran prendre decisions fonamentades i amb més probabilitat d’èxit. En el marc de la nostra col·laboració amb l’EEG, hem traduït i posat a disposició de la comunitat educativa l’última versió del toolkit, una eina en línia que indica l’eficàcia de diferents pràctiques educatives a partir de resultats obtinguts de metanàlisis que han analitzat evidències de recerques en escala mundial, i les guies pedagògiques per implementar pràctiques sobre la base de l’evidència», sosté Maria Espinet, responsable del programa educatiu de la Fundació ”la Caixa”, EduCaixa.

«Una investigació sòlida sobre pedagogia i programes ens pot dir què ha funcionat i què no ha funcionat en escoles similars amb alumnes similars. Si oferim aquesta informació als mestres, independentment d’on treballin i del tipus d’escola, ens podem assegurar que més joves tinguin accés a una educació transformadora», explica la professora Becky Francis, directora executiva de l’EEF.

EduCaixa, cap a l’educació del segle XXI

EduCaixa engloba tota l’oferta educativa de la Fundació ”la Caixa” i promou i impulsa la transformació educativa amb la finalitat de respondre a les necessitats de la societat del segle XXI. El programa es dirigeix a l’alumnat i al professorat d’educació infantil, secundària, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà. Els seus objectius principals són la promoció del desenvolupament competencial de l’alumnat a través de programes educatius, recursos i activitats; la formació professional docent a partir de recursos i programes formatius com el de lideratge per a l’aprenentatge, i la promoció de la transformació de l’educació basada en l’ús de les evidències.

Sobre l’EEF

L’Education Endowment Foundation (EEF) és una organització benèfica independent dedicada a trencar la relació entre ingressos familiars i resultats acadèmics. Ho fan donant suport a les escoles perquè millorin l’ensenyament i l’aprenentatge mitjançant l’ús de l’evidència.

Publicitat
Publicitat

0 Comentaris

Publicitat